piątek, 17 listopada 2017

Pogadanka o leżajskich nekropoliach

17 listopada 2017 miałam prelekcję dla młodzieży Zespołu Szkół Technicznych w Leżajsku. Tematem były leżajskie nekropolie.
Mam nadzieję, że uczniowie szkoły o profilu ściśle technicznym byli zadowoleni z półtoragodzinnej lekcji historii. 
Przedstawiłam im bohaterów powstania styczniowego, I i II wojny światowej, ofiar pacyfikacji Leżajska, obozów koncentracyjnych, honorowych obywateli miasta Leżajska, burmistrzów, nauczycieli, duchownych, ofiar antykomunistycznego podziemia i wiele innych ciekawych osób pochowanych na cmentarzu komunalnym, starym cmentarzu, cmentarzu klasztornym, o nie istniejącym ewangelickim cmentarzu na Gillershofie, kirkucie i pochowanym cadyku Elimelechu. Oczywiście nie zapomniałam o kryptach w podziemiach kościoła OO Bernardynów, gdzie spoczywają ciała zmarłych od 1628-1798, wśród nich księża i bracia zakonni, fundatorzy kościoła i klasztoru.

n
Zwróciłam uwagę na zaniedbane bezimienne groby i piękne architektonicznie grobowce, pomniki, kapliczki i kaplice. Wspomniałam o epidemii cholery i ofiarach tej śmiertelnej choroby pochowanych na cmentarzu cholerycznym, zaprezentowałam pomniki ku czci bohaterów walczących i poległych za Ojczyznę. 
Przedstawiłam również grób Jakuba Tokarza, odznaczonego pośmiertnie medalem Sprawiedliwych wśród Narodów Świata w dowód uznania, że z narażeniem własnego życia w latach okupacji hitlerowskiej ukrywał Żydów. 11 czerwca 1942 r., policja hitlerowska aresztowała Żydów oraz ukrywającego ich Jakuba Tokarza i wszystkich rozstrzelała. >> Sprawiedliwi Wśród Narodów Świata
Zwróciłam uwagę na potrzebę ratowania starych, zabytkowych grobów wzorem akcji "Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia" organizowanej przez wolontariuszy na Kresach. 

Przy okazji omawiania kwatery ofiar I wojny światowej na Cmentarzu Komunalnym w Leżajsku przedstawiłam naukowy wkład dr. Sławomira Kułacza, jego badania w archiwach wojskowych, rewelacyjne odkrycia oraz publikacje, w których autor prezentuje sylwetki ponad 250 żołnierzy poległych i zmarłych w Leżajsku oraz najbliższej okolicy. >> In memoriam — żołnierze polegli i zmarli w Leżajsku oraz najbliższej okolicy




Zdjęcia Jolanty Korasadowicz






Linki związane z tematem prezentacji:
Leżajskie nekropolie BLOG
https://independent.academia.edu/S%C5%82awomirKu%C5%82acz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...